Aktualności - Festiwal Dialog

Znamy wydarzenia towarzyszące Festiwalu Dialog - Wrocław 2017

2017-09-05 14:38:41

Znamy wydarzenia towarzyszące Festiwalu Dialog - Wrocław 2017. 5 września, na konferencji prasowej, Tomasz Kireńczuk - dyrektor programowy festiwalu zdradził wszystkie szczegóły.

Dialog - Wrocław 2017DEBATY:

17.10 | 16:00 | Barbara, ul. Świdnicka 8B
Dialogu nie będzie? O sytuacji w polskim teatrze | debata

uczestnicy: Agata Adamiecka-Sitek (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Anna Augustynowicz (Teatr Współczesny w Szczecinie), Edwin Bendyk (tygodnik „Polityka”), Magdalena Chlasta-Dzięciołowska (Stowarzyszenie Widzów Teatrów Publicznych), Jan Klata (reżyser), Dariusz Kosiński (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Marek Mikos (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie)
prowadzenie: Tomasz Plata (Akademia Teatralna w Warszawie)
wstęp wolny
język: PL / ENG

Odwołanie spektaklu Golgota Picnic na Festiwalu Malta w Poznaniu. Próba niedopuszczenia do premiery Śmierci i dziewczyny w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Protesty publiczności przeciwko zmianom na stanowisku dyrektora Teatru Polskiego we Wrocławiu. Śledztwo prokuratorskie w sprawie obrazy uczuć religijnych w spektaklu Nasza przemoc, wasza przemoc, pokazywanego na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy. Odwołanie Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy. Protesty i próby niedopuszczenie do prezentacji spektaklu Klątwa w Teatrze Powszechnym w Warszawie. To tylko niektóre wydarzenia ostatnich lat. Dlaczego teatr stał się w ostatnim czasie obiektem ataków politycznych i ideologicznych? Czy polscy artyści teatru mogą liczyć na to, że instytucje, w których pracują, zapewnią im swobodę twórczą, bez względu na to, jakie prezentują poglądy i jaki teatr tworzą? Czy w polskim teatrze jest przestrzeń do rozwijania różnych stylów i różnych estetyk? Czy w takiej sytuacji dialog w polskim teatrze jest jeszcze możliwy? To tylko niektóre pytania, które postawimy w trakcie debaty „Dialogu nie będzie? O sytuacji w polskim teatrze”, do udziału w której zaprosiliśmy wybitnych twórców i komentatorów polskiego życia teatralnego.

19.10 | 16:00 | Barbara | ul. Świdnicka 8B
Po co ten teatr? O programowaniu w czasach kryzysu | debata

uczestnicy: Matthias Lilienthal (Münchner Kammerspiele), Ong Keng Sen (Singapore International Festival of Arts), Selma Spahić (International Theatre Festival MESS), Wouter van Ransbeek (Toneelgroep Amsterdam)
prowadzenie: Edwin Bendyk (tygodnik „Polityka”)
wstęp wolny | język: PL / ENG

W świecie, w którym ksenofobia i nacjonalizm rosną w siłę, a do władzy dochodzą populiści, pod pozorami gwarancji bezpieczeństwa budujący systemy autorytarne, instytucje kultury stają się ważnymi obrońcami wolności i swobód obywatelskich. Pytanie o to, jakie zadania powinny stawiać przed sobą instytucje kultury w świecie, w którym wolność tworzenia jest zagrożona, stanowić będzie punkt wyjścia naszej debaty.

20.10 | 16:00 | Barbara | ul. Świdnicka 8B
Czego nie wolno? O teatrze politycznym i polityczności teatru w Polsce | debata

uczestnicy: Dorota Buchwald (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Anna R. Burzyńska („Gazeta Teatralna Didaskalia”), Marta Górnicka (reżyserka), Jacek Kopciński (miesięcznik „Teatr”), Paweł Łysak (Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie), Jacek Sieradzki (miesięcznik „Dialog”)
prowadzenie: Jacek Żakowski (tygodnik „Polityka”)
wstęp wolny | język: PL / ENG

W trakcie debaty „Czego nie wolno? O teatrze politycznym i polityzacji teatru w Polsce” dyskutować będziemy o zagrożeniach dla wolności artystycznej. Zastanawiać się będziemy nad mechanizmami, które sprawiają, że niektóre spektakle teatralne przekształcają się z wydarzeń artystycznych w wydarzenia publiczne, stanowiące element debaty polityczno-społecznej. I nad tym, które tematy we współczesnym polskim teatrze są szczególnie niebezpieczne i dlaczego artyści powinni mimo wszystko je poruszać.

SPOTKANIA:

16.10 | 12.00 | Barbara, ul. Świdnicka 8B
Dokąd ten marsz? | spotkanie wokół spektaklu En avant, marche!

gość: Alain Platel
prowadzenie: Mike Urbaniak
wstęp wolny | język: PL / ENG

W En avant, marche! Alain Platel tworzy opowieść o odchodzeniu. Zastanawiając się nad tym, czy bycie z innymi ludźmi może uczynić śmierć mniej tragiczną, zadaje pytanie o sens i znaczenie wspólnoty. W trakcie spotkania „Dokąd ten marsz?”, w którym udział weźmie Alain Platel oraz artyści les ballets C de la B, zastanawiać się będziemy nad tym, czy myślenie wspólnotowe ma szansę przetrwać w coraz bardziej podzielonym współczesnym społeczeństwie.

17.10 | 12:00 | Barbara, ul. Świdnicka 8B
Jak zostać wrogiem ludu? | spotkanie wokół spektaklu Wróg ludu

goście: Olga Tokarczuk, Jan Klata
prowadzenie: Mike Urbaniak
wstęp wolny | język: PL / ENG

Jan Klata sięgnął po Ibsenowskiego Wroga ludu, aby precyzyjnie pokazać mechanizmy kreowania kozłów ofiarnych. W trakcie spotkania, w którym oprócz reżysera udział weźmie Olga Tokarczuk, jedna z najwybitniejszych współczesnych polskich pisarek, zastanawiać się będziemy nad tym, dlaczego w polskim życiu publicznym tak wiele jest postaw antagonistycznych i dlaczego tak często kreuje się kolejnych wrogów ludu.

18.10 | 12.00 | Barbara | ul. Świdnicka 8B
Co po katastrofie? | spotkanie wokół spektaklu nicht schlafen

goście: Joanna Tokarska-Bakir, Alain Platel
prowadzenie: Mike Urbaniak
wstęp wolny | język: PL / ENG

nicht schlafen Alaina Platela to przejmująca wizja świata po katastrofie, w którym grupa złożona z ośmiu mężczyzn i jednej kobiety podejmuje próby odbudowania podstawowych relacji społecznych. W trakcie spotkania, w którym oprócz Alaina Platela udział weźmie wybitna antropolożka kultury prof. Joanna Tokarska-Bakir, zastanawiać się będziemy nad tym, czy jesteśmy świadkami upadku świata, jaki znamy. Spróbujemy także odpowiedzieć na pytanie, jak może w najbliższych latach wyglądać nasze życie społeczne.

18.10 | 21:30 | Teatr Polski, Scena na Świebodzkim | pl. Orląt Lwowskich 20c
Kto ty jesteś? | spotkanie wokół spektaklu MDLSX

goście: Kazimiera Szczuka, Enrico Casagrande, Silvia Calderoni
prowadzenie: Mike Urbaniak
wstęp wolny | język: PL / ENG

W MDLSX artyści włoskiego kolektywu Motus zwracają uwagę na to, jak trudno jest walczyć o wolność osobistą w świecie zdominowanym przez binarny porządek. W trakcie spotkania, w którym obok Enrico Casagrande i Silvii Calderoni udział weźmie wybitna krytyczka literacka, aktywistka społeczna i feministka Kazimiera Szczuka, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, skąd się bierze potrzeba jednoznacznego definiowania własnej tożsamości, a także dlaczego tak trudno jest odpowiedzieć na pytanie: „kto ty jesteś?”.

19.10 | 12:00 | Barbara | ul. Świdnicka 8B
Kogo nie słychać? Kogo nie widać? | spotkanie wokół spektaklu Jeden gest

gość: Wojtek Ziemilski
prowadzenie: Mike Urbaniak
wstęp wolny | język: PL / ENG

W Jednym geście Wojtek Ziemilski, prezentując historie czworga głuchych bohaterów, tworzy opowieść o tym, dlaczego nie potrafimy się ze sobą porozumieć. W trakcie spotkania, w którym udział wezmą twórcy spektaklu Jeden gest, zastanawiać się będziemy nad tym, dlaczego coraz więcej ludzi i grup znajduje się na marginesie naszego życia społecznego.

20.10 | 12:00 | Barbara | ul. Świdnicka 8B
Co nas łączy, co nas dzieli? | spotkanie wokół spektaklu Hymn do miłości

goście: Jacek Żakowski, Marta Górnicka | prowadzenie: Mike Urbaniak
wstęp wolny | język: PL / ENG

W Hymnie do miłości Marta Górnicka pokazuje współczesną Europę i Polskę, w której nasila się nacjonalizm, a postawy i zachowania oparte na wykluczaniu Innego nie tylko są akceptowane, ale stają

się podstawą budowania pozycji społecznej i politycznej. W trakcie spotkania, w którym obok Marty Górnickiej udział weźmie Jacek Żakowski, zastanawiać się będziemy nad tym, czy postępujący podział Europy jest nieunikniony.

WARSZTATY | WYSTAWA | WYKŁAD

14.10-21.10 | Ogrodzenie Parku Staromiejskiego (od strony Fosy Miejskiej)
Plenerowa wystawa laureatów i uczestników II edycji Konkursu Fotografii Teatralnej organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.


17-18.10 | 10:00-12:00, 14:00-16:00 | PWST, Sala Czarna | ul. Braniborska 59
Out and In C de la B | warsztaty taneczne z Quan Bui Ngoc

czas trwania: 240 min | wstęp wolny | liczba miejsc ograniczona | zapisy: www.dialogfestival.pl

Alain Platel to jeden z najwybitniejszych współczesnych choreografów. Spektakle, które stworzył z założonym przez siebie zespołem les ballets C de la B zrewolucjonizowały światowy teatr tańca i nadal są punktem odniesienia dla tego, co się w nim dzieje. Dzięki obecności reżysera na 9. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog-Wrocław, tancerze będą mieli okazję z bliska przyjrzeć się metodzie twórczej belgijskiego choreografa. Warsztaty przeznaczone są dla profesjonalistów i półprofesjonalistów posiadających doświadczenie i edukację w zakresie tańca.

Dwudniowe zajęcia oparte na improwizacjach i ćwiczeniach inspirowanych scenami z przedstawień Alaina Platela, prowadzone będą przez Quan Bui Ngoca. Uczestnicy zapoznają się z technikami tworzenia spektakli les ballets C de la B i będą mieli okazję rozwijać swoje indywidualne umiejętności taneczne. Warsztaty składać się będą z czterech dwugodzinnych sesji praktycznych. Uczestnicy spotkają się również z Alainem Platelem, który opowie o tym, jak tworzy swoje spektakle i w jaki sposób współpracuje z tancerzami.

18.10 | 15.00 | Barbara | ul. Świdnicka 8B
Naprzód… z Richardem Schechnerem | wykład performatywny i retrospektywa twórczości R. Schechnera

czas trwania: 150 min. | wstęp wolny | język: PL / ENG

Richard Schechner, jeden z najważniejszych twórców XX-wiecznego teatru eksperymentalnego, współtwórca rewolucyjnych spektakli The Performance Group, a także znakomity badacz i teoretyk teatru, opowie o potencjalnych ścieżkach rozwoju współczesnych sztuk performatywnych na świecie. W trakcie wykładu zaprezentuje również fragmenty rejestracji wideo swoich najważniejszych działań teatralnych.

SPEKTAKLE | INSTALACJA

15.10 | 15:00 | Teatr Muzyczny Capitol, Duża Scena | ul. Piłsudskiego 67
Makbet | reż. Agata Duda-Gracz | Teatr Muzyczny Capitol (PL)

bilety: 25-80 PLN | sprzedaż: Teatr Muzyczny Capitol (ul. Piłsudskiego 67), www.teatr-capitol.pl
język: PL | napisy: ENG
W swojej realizacji Makbeta Agata Duda-Gracz opowiada o pokuszeniu i winie, o zaczynie zła, który w sobie nosimy, o tym, jak tragicznie splata się w nas dziedzictwo antyku i chrześcijaństwa. Z niezwykłą precyzją analizuje związki między postaciami: szukając pokrewieństw, zależności i motywów sięga do źródeł historycznych i tworzy wieloznaczne, przejmujące tło dla głównych wątków dramatu. W roli tytułowej wystąpi Cezary Studniak, Lady Makbet zagra gościnnie Magda Kumorek..

16-17.10 | 12:00-22:00 | start o każdej pełnej godzinie | IP Studio | ul. Ruska 46A/8
Nieśmiałość koron drzew | instalacja sensualna, IP Group

wstęp wolny | liczba miejsc ograniczona | zapisy: info@dialogfestival.pl
język: PL / ENG
Interdyscyplinarny projekt inspirowany ciemną ekologią i zjawiskiem ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response), polegającym na odczuwaniu przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi czy w innych częściach ciała w reakcji na bodźce dźwiękowe, wizualne oraz zapachowe. Na dwa dni galeria IP Studio zamieni się w organiczno-syntetyczne środowisko wygenerowane dzięki tkankom naturalnym, sztucznym oraz technologii. Nieśmiałość koron drzew jest pytaniem o to, jak zmienia się dziś sposób naszego doświadczania świata i czy trzeba wejść do lasu, żeby poczuć się jak w lesie?

21:00 | Impart, Scena Teatralna | ul. Mazowiecka 17
Klątwa | reż. Oliver Frljić | Teatr Powszechny w Warszawie (PL)

Czas trwania: 80 min. | język: PL | napisy: ENG
bilety: 70 | 150 | 170 | 200 PLN | sprzedaż: www.dialogfestival.pl | www.impart.art.pl | kasa Impartu (ul. Mazowiecka 17)

Spektakl wykorzystuje motywy z dramatu Wyspiańskiego do stworzenia wielowątkowego krajobrazu współczesnej religijności i areligijności. W ramach teatru, rządzącego się własną hierarchią oraz często wykorzystującego mechanizm podporządkowania i upokorzenia, twórcy zastanawiają się, czy wyzbycie się lęku przed władzą, a nawet samej władzy, znajduje się w zakresie ich możliwości.

Pokaz spektaklu finansowany w całości ze środków pozabudżetowych, pozyskanych ze sprzedaży biletów. Spektakl odbędzie się jedynie w sytuacji, w której wpływy pozyskane ze sprzedaży biletów pokryją koszty jego prezentacji. Sprzedaż biletów trwa do 5 października. W przypadku odwołania spektaklu, gwarantujemy zwrot pieniędzy.

Więcej informacji: info@dialogfestival.pl

ip

fot. Krzysztof Zatycki

Słowa kluczowe: program, wykłady, debaty, wystawy, warsztaty
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Kings of War
Szekspirowska gra o tron - recenzja spektaklu "Kings of War"

Spektakl pojawił się na 9. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Dialog-Wrocław.

Klątwa - protest
Protest przed spektaklem "Klątwa" na festiwalu Dialog-Wrocław [FOTO]

Kontrowersyjne przedstawienie ciągle wywołuje skrajne emocje.

Tomasz Kireńczuk
Wywiad z Tomaszem Kireńczukiem, kierownikem programowym 9. MFT Dialog-Wrocław

Startuje Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog - Wrocław 2017. Poznaj kulisy organizacji takiego wydarzenia!

Polecamy
Ostatnio dodane
Kings of War
Szekspirowska gra o tron - recenzja spektaklu "Kings of War"

Spektakl pojawił się na 9. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Dialog-Wrocław.

Klątwa - protest
Protest przed spektaklem "Klątwa" na festiwalu Dialog-Wrocław [FOTO]

Kontrowersyjne przedstawienie ciągle wywołuje skrajne emocje.

Popularne
Trzy siostry
Trzy siostry

Historia trzech kobiet wychowanych w stolicy, lecz żyjących na prowincji. Każda z nich marzy o powrocie do Moskwy. Każda marzy o miłości.

Polacy to głupki?
Polacy to głupki?

Po głowie równo obrywają prości mieszczanie, jak i warszawskie „elyty".

O aniołach w emocjonalnej zamrażarce
O aniołach w emocjonalnej zamrażarce

Przez ponad pięć godzin widzowi pokazuje się rzeczywistość niczym z filmów Almodovara czy ciemnych pittsburskich uliczek serialu „Queer as a folk”. Chorobą, która tak naprawdę trapi bohaterów, nie jest AIDS, lecz pustka i brak oparcia. To przez nią moralnie gniją, odrzucają prawdziwe uczucia, boją się wziąć odpowiedzialność za drugą osobę.