Protest przed spektaklem "Klątwa" na festiwalu Dialog-Wrocław [FOTO]
2017-10-20 09:23:1119 października, w ramach wydarzeń towarzyszących 9. festiwalu Dialog-Wrocław, zaprezentowano spektakl "Klątwa", który od początku budzi skrajne emocje. Jedni są zachwyceni jego poziomem artystycznym i wymową, inni nie mogą zaakceptować uderzenia w instytucję kościoła. Pod wrocławskim Impartem grupa osób protestowała przeciw spektaklowi.
Zobacz zdjęcia z protestu przed "Klątwą">>
Spektakl "Klątwa" wykorzystuje motywy z dramatu Wyspiańskiego do stworzenia wielowątkowego krajobrazu współczesnej religijności i areligijności. W ramach teatru, rządzącego się własną hierarchią oraz często wykorzystującego mechanizm podporządkowania i upokorzenia, twórcy zastanawiają się, czy wyzbycie się lęku przed władzą, a nawet samej władzy, znajduje się w zakresie ich możliwości.
Oliver Frljić, uznany chorwacki reżyser i dramatopisarz, to przedstawiciel europejskiego teatru krytycznego, który poddaje odważnej dyskusji skomplikowane kwestie społeczno-polityczne. Polskiej publiczności znany jest z pokazów spektakli podczas Festiwali Dialog oraz Kontakt. Widzowie Dialogu mogą pamiętać jego spektakl„Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny”, pokazywany we Wrocławiu w 2011 roku.
Tomasz Kireńczuk, kierownik programowy Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog - Wrocław 2017 tak wypowiada się o "Klątwie": - Spektakl ten jest ważny z dwóch powodów. Prezentuje bardzo wysoki poziom artystyczny. Co prawda, reżyser Oliver Frljić z "Klątwy" Stanisława Wyspiańskiego na scenie nie zostawił zbyt wiele, ale jednak przywołał zapomnianą nieco historię i zrobił to w sposób, który pokazuje ogromną żywotność teatru krytycznego i politycznego. Jest to wielka wartość tego przedstawienia. Teatr krytyczny jest ważnym elementem w całej twórczości teatralnej. "Klątwa" wytycza kierunki, w które ten nurt może iść. Drugi element, decydujący o wyborze tego spektaklu, to tematyka. Teatr powinien dotykać tematów, które funkcjonują gdzieś na granicach debaty mainstreamowej, poruszać problemy, które są często niewygodne, są tabu, są głosem w debacie, którą nie zawsze umiemy animować. W "Klątwie" poruszane są tematy związane z relacjami państwo-kościół, wpływ kościoła jako instytucji na stan wolności w Polsce, czy prawa kobiet. Te wątki teatr powinien poruszać, bo jest przestrzenią debaty publicznej - tłumaczy Kireńczuk.
MD
fot. Krzysztof Zatycki