Aktualności - Festiwal Dialog

Protest przed spektaklem "Klątwa" na festiwalu Dialog-Wrocław [FOTO]

2017-10-20 09:23:11

19 października, w ramach wydarzeń towarzyszących 9. festiwalu Dialog-Wrocław, zaprezentowano spektakl "Klątwa", który od początku budzi skrajne emocje. Jedni są zachwyceni jego poziomem artystycznym i wymową, inni nie mogą zaakceptować uderzenia w instytucję kościoła. Pod wrocławskim Impartem grupa osób protestowała przeciw spektaklowi.

Zobacz zdjęcia z protestu przed "Klątwą">>

Klątwa - protestO spektaklu:

Spektakl "Klątwa" wykorzystuje motywy z dramatu Wyspiańskiego do stworzenia wielowątkowego krajobrazu współczesnej religijności i areligijności. W ramach teatru, rządzącego się własną hierarchią oraz często wykorzystującego mechanizm podporządkowania i upokorzenia, twórcy zastanawiają się, czy wyzbycie się lęku przed władzą, a nawet samej władzy, znajduje się w zakresie ich możliwości.

Oliver Frljić, uznany chorwacki reżyser i dramatopisarz, to przedstawiciel europejskiego teatru krytycznego, który poddaje odważnej dyskusji skomplikowane kwestie społeczno-polityczne. Polskiej publiczności znany jest z pokazów spektakli podczas Festiwali Dialog oraz Kontakt. Widzowie Dialogu mogą pamiętać jego spektakl„Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny”, pokazywany we Wrocławiu w 2011 roku.

Tomasz Kireńczuk, kierownik programowy Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog - Wrocław 2017 tak wypowiada się o "Klątwie": - Spektakl ten jest ważny z dwóch powodów. Prezentuje bardzo wysoki poziom artystyczny. Co prawda, reżyser Oliver Frljić z "Klątwy" Stanisława Wyspiańskiego na scenie nie zostawił zbyt wiele, ale jednak przywołał zapomnianą nieco historię i zrobił to w sposób, który pokazuje ogromną żywotność teatru krytycznego i politycznego. Jest to wielka wartość tego przedstawienia. Teatr krytyczny jest ważnym elementem w całej twórczości teatralnej. "Klątwa" wytycza kierunki, w które ten nurt może iść. Drugi element, decydujący o wyborze tego spektaklu, to tematyka. Teatr powinien dotykać tematów, które funkcjonują gdzieś na granicach debaty mainstreamowej, poruszać problemy, które są często niewygodne, są tabu, są głosem w debacie, którą nie zawsze umiemy animować. W "Klątwie" poruszane są tematy związane z relacjami państwo-kościół, wpływ kościoła jako instytucji na stan wolności w Polsce, czy prawa kobiet. Te wątki teatr powinien poruszać, bo jest przestrzenią debaty publicznej - tłumaczy Kireńczuk.

MD

fot. Krzysztof Zatycki

Słowa kluczowe: zdjęcia, fotorelacja, festiwal teatralny, Klątwa zdjęcia
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Kings of War
Szekspirowska gra o tron - recenzja spektaklu "Kings of War"

Spektakl pojawił się na 9. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Dialog-Wrocław.

Klątwa - protest
Protest przed spektaklem "Klątwa" na festiwalu Dialog-Wrocław [FOTO]

Kontrowersyjne przedstawienie ciągle wywołuje skrajne emocje.

Tomasz Kireńczuk
Wywiad z Tomaszem Kireńczukiem, kierownikem programowym 9. MFT Dialog-Wrocław

Startuje Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog - Wrocław 2017. Poznaj kulisy organizacji takiego wydarzenia!

Polecamy
Ostatnio dodane
Kings of War
Szekspirowska gra o tron - recenzja spektaklu "Kings of War"

Spektakl pojawił się na 9. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Dialog-Wrocław.

Klątwa - protest
Protest przed spektaklem "Klątwa" na festiwalu Dialog-Wrocław [FOTO]

Kontrowersyjne przedstawienie ciągle wywołuje skrajne emocje.

Popularne
Trzy siostry
Trzy siostry

Historia trzech kobiet wychowanych w stolicy, lecz żyjących na prowincji. Każda z nich marzy o powrocie do Moskwy. Każda marzy o miłości.

Polacy to głupki?
Polacy to głupki?

Po głowie równo obrywają prości mieszczanie, jak i warszawskie „elyty".

O aniołach w emocjonalnej zamrażarce
O aniołach w emocjonalnej zamrażarce

Przez ponad pięć godzin widzowi pokazuje się rzeczywistość niczym z filmów Almodovara czy ciemnych pittsburskich uliczek serialu „Queer as a folk”. Chorobą, która tak naprawdę trapi bohaterów, nie jest AIDS, lecz pustka i brak oparcia. To przez nią moralnie gniją, odrzucają prawdziwe uczucia, boją się wziąć odpowiedzialność za drugą osobę.