Osoba dnia - Festiwal Dialog 2007

Tomasz Wygoda

2007-10-05 12:03:04
Tomasz WygodaTomasz Wygoda

Choreograf, tancerz, pedagog. Studiował taniec współczesny (1993-95) i historię na Uniwersytecie w Kielcach (1993-99). W latach 1997-03 był tancerzem w Śląskim Teatrze Tańca. W 2001 roku otrzymał dyplom z zakresu tańca współczesnego. Do roku 2005 występował w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Kanadzie i we Włoszech.
 
W tym czasie tańczył w spektaklach Jacka Łumińskiego oraz Conrada Drzewieckiego (Polska), Henrietty Horn (Niemcy), Jonathana Hollandera (USA) i Paula Claydena (Wielka Brytania). Ponadto współpracował z Janet Panettą (USA), Jeanem G. Weissem (Luksemburg), Ko Murobushi (Japonia) oraz Emio Greco (Holandia). W roku 2002 był stypendystą DanceWeb w Wiedniu. Prowadził warsztaty tańca w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Z Wojciechem Mochniejem występuje pod egidą W&M Physical Theatre w polsko-kanadyjskim przedstawieniu Made in Polska - Museum of Imagination (premiera Calgary, Kanada 2004) - na XIII Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu (2005) zajęli obaj dzięki niemu III miejsce za "wysoką jakość ruchu scenicznego i twórcze poszukiwania". Występował w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego (Carl [zastępstwo za Thomasa Schweiberera] - Oczyszczeni Sarah Kane, koprodukcja Wrocławskiego Teatru Współczesnego, Teatru Polskiego w Poznaniu, Teatru Rozmaitości w Warszawie i Hebbel-Theater w Berlinie, 2001), Pawła Miśkiewicza (Ciało - Niewina Dei Loher w Starym Teatrze w Krakowie, 2004) i Krystiana Lupy (Linoskoczek, Osioł i Tancerz - Zaratustra wg Friedricha Nietzschego i Einara Schleefa w Starym Teatrze w Krakowie, 2005) i Michała Zadary (Hipolit - Fedra Jeana Racine'a w Starym Teatrze w Krakowie, 2006). Opracował ruch sceniczny do przedstawień na tej ostatniej scenie: wspomnianej Niewiny, Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego (reż. Mikołaj Grabowski, 2004), Sto lat kabaretu... Krakowskie kabarety XX wieku. W Zielonym Baloniku (reż. Krzysztof Materna, 2004), Snu nocy letniej wg W. Shakespeare'a (reż. Maja Kleczewska, 2006), wspomnianej Fedry, Tartuffe'a Moliere'a (reż. M. Grabowski, 2006) i Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego (reż. M. Zadara, 2007). Pracował też przy spektaklach Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach (Ferdynand Wspaniały Ludwika Jerzego Kerna, reż. Marek Wit, 2003), Teatru Polskiego w Poznaniu (Gąska Nikołaja Kolady, reż. Karina Piwowarska, 2004), Teatru STU w Krakowie (Łoże Sergi Belbela, reż. Jan Peszek, 2004; Wesele S. Wyspiańskiego, reż. M. Zadara, 2006), Teatru Wybrzeże w Gdańsku (From Poland with Love i Wałęsa. Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna Pawła Demirskiego, reż. M. Zadara, oba 2005), Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu (Powinni tego zabronić Pawła Jurka, reż. K. Piwowarska, 2005), Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy (Operacja "Dunaj" Roberta Urbańskiego, reż. Jacek Głomb, 2006), Teatru Narodowego w Warszawie (Nora Henrika Ibsena, reż. Agnieszka Olsten, 2006), Teatru Powszechnego w Warszawie (Gwałtu, co się dzieje! Aleksandra Fredry, reż. Gabriel Gietzky, 2006), Teatru Współczesnego w Szczecinie (Na gorąco według scenariusza filmu Pół żartem, pół serio, reż. M. Zadara, 2006) i Wrocławskiego Teatru Współczesnego (Kartoteka Tadeusza Różewicza, reż. M. Zadara, 2006; Orkiestra "Titanic" Christo Bojczewa, reż. Krystyna Meissner, 2007). Przygotował też choreografię do polsko-niemieckiego przedstawienia Skarbek Katrin Vellrath w reżyserii Antje Majewski (2005; polska premiera w Bytomskim Centrum Kultury, niemiecka w Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz w Berlinie), którego mecenasem było Büro Kopernikus. Niebawem wystąpi na scenie Starego Teatru w Krakowie w Fabryce - spektaklu inspirowanym życiem i twórczością Andy'ego Warhola (reż. Krystian Lupa, prapremiera planowana na kwiecień 2007). Poszukuje nowych sposobów myślenia o tańcu współczesnym. Jego inspiracjami są Jerzy Grotowski i Tadeusz Kantor oraz butoh i joga.

Słowa kluczowe: Tomasz Wygoda, Festiwal Dialog, Wrocław, Kartoteka
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Antoni Pawłowicz Czechow
Antoni Pawłowicz Czechow

Genialny pisarz i dramaturg żył zaledwie 44 lata. Gruźlica pokonała go u szczytu sił twórczych. Dziś jego nazwisko znaleźć można w każdym wydaniu informacji kulturalnych na całym świecie.

Felice Ross
Felice Ross

Reżyserka światła. Urodziła się w Stanach Zjednoczonych, ale obecnie mieszka w Izraelu. Jej przygoda ze światłem zaczęła się jeszcze w liceum. Przez wiele lat reżyserowała na scenach izraelskich światło dla potrzeb przedstawień dramatycznych, tańca i operowych.

Tomasz Wygoda
Tomasz Wygoda

Choreograf, tancerz, pedagog. Studiował taniec współczesny (1993-95) i historię na Uniwersytecie w Kielcach (1993-99). W latach 1997-03 był tancerzem w Śląskim Teatrze Tańca. W 2001 roku otrzymał dyplom z zakresu tańca współczesnego. Do roku 2005 występował w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Kanadzie i we Włoszech.

Ostatnio dodane
Antoni Pawłowicz Czechow
Antoni Pawłowicz Czechow

Genialny pisarz i dramaturg żył zaledwie 44 lata. Gruźlica pokonała go u szczytu sił twórczych. Dziś jego nazwisko znaleźć można w każdym wydaniu informacji kulturalnych na całym świecie.

Felice Ross
Felice Ross

Reżyserka światła. Urodziła się w Stanach Zjednoczonych, ale obecnie mieszka w Izraelu. Jej przygoda ze światłem zaczęła się jeszcze w liceum. Przez wiele lat reżyserowała na scenach izraelskich światło dla potrzeb przedstawień dramatycznych, tańca i operowych.

Popularne
Trzy siostry
Trzy siostry

Historia trzech kobiet wychowanych w stolicy, lecz żyjących na prowincji. Każda z nich marzy o powrocie do Moskwy. Każda marzy o miłości.

Polacy to głupki?
Polacy to głupki?

Po głowie równo obrywają prości mieszczanie, jak i warszawskie „elyty".

O aniołach w emocjonalnej zamrażarce
O aniołach w emocjonalnej zamrażarce

Przez ponad pięć godzin widzowi pokazuje się rzeczywistość niczym z filmów Almodovara czy ciemnych pittsburskich uliczek serialu „Queer as a folk”. Chorobą, która tak naprawdę trapi bohaterów, nie jest AIDS, lecz pustka i brak oparcia. To przez nią moralnie gniją, odrzucają prawdziwe uczucia, boją się wziąć odpowiedzialność za drugą osobę.