Spektakle - Festiwal Dialog 2009

"Kaspar" - Wrocławski Teatr Współczesny (Polska)

2009-09-28 11:56:05

 „Sztuka Kaspar - pisze Peter Handke w otwierającym ją tekście - nie pokazuje, jak JEST NAPRAWDĘ czy BYŁO NAPRAWDĘ z Kasparem Hauserem. Pokazuje ona, co JEST MOŻLIWE z kimś. Pokazuje, jak można mówieniem doprowadzić kogoś do mówienia. Sztuka ta mogłaby nosić również tytuł Tortura mówienia".

Prototypem bohatera jest postać historyczna, Kaspar Hauser, który pojawił się w 1828 r. w Norymberdze jako kompletnie zdziczały szesnastolatek, ofiara czyjegoś okrutnego eksperymentu. Umiał powiedzieć tylko jedno zdanie. Zajęto się jego edukacją, nauczono mówić, „przywrócono" społeczeństwu. Niestety zmarł pięć lat później od tajemniczej rany.

Postać Kaspara doczekała się bogatej literatury, trafiła do filmu. Handke nie chciał jednak pisać dramatu biograficznego. Losy Kaspara potraktował jako pretekst ukazania siły języka, jego zarówno stwórczej, jak i niszczycielskiej mocy. W powojennych Niemczech odzyskanie języka, odczarowanie go z faszystowskiego dyskursu było celem niezwykle istotnym.

Handke nie ułatwił jednak zadania swoim potencjalnym reżyserom. W scenariuszu dramatu, zamyślanego jako monodram, zapisane jest dosłownie wszystko: każdy niemal oddech, pantomima gestów, kształt kurtyny, nawet długość sznurowadeł.

Barbara Wysocka postanowiła odczytać dramat nie przejmując się dyscypliną narzuconą przez autora.

„W surowej przestrzeni teatralnego strychu, na deskach sceny i na metalowych rusztowaniach, które zdają się czekać, aż ktoś zabuduje je scenografią, z użyciem mikrofonów, telewizorów, projektora i kamery wideo, czteroŹosobowy ansambl aktorski opowiada, odgrywa, tańczy tę historię (...)". (Anna Burzyńska, „Tygodnik Powszechny").

„Olśniewający spektakl Wysockiej jest jednocześnie merytoryczną wypowiedzią na temat dyskursu publicznego, teatralnego, a także poruszającą historią o człowieku, który szukał dla siebie alternatywnej drogi w świecie i nie potrafił pogodzić się z tym, że taka nie istnieje.(...)" (Marta Bryś, „Nowa Siła Krytyczna")

Polska prapremiera sztuki Handkego w reżyserii Andreasa Wirtha odbyła się w 1987 r. w Starym Teatrze w Krakowie. Kaspar Wysockiej jest dopiero drugą polską realizacją.


Peter Handke
KASPAR
Wrocławski Teatr Współczesny
Wrocław - Polska

Przekład: Jacek St. Buras
Reżyseria, scenografia, opracowanie muzyczne: Barbara Wysocka
Kostiumy: Julia Kornacka
Projekcje: Lea Matttausch
Światło: Jan Sławkowski

Obsada:
Szymon Czacki
Marta Malikowska-Szymkiewicz
Tomasz Cymerman
Maciej Prusak (gościnnie)

Premiera 14.03.2009

Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław

„Ziemia Obiecana" wg Władysława Reymonta to dzieło, nad którym obecnie pracuje Jan Klata z zespołem Teatru Polskiego we Wrocławiu.

"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"
"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"

„W minioną środę zaginął pracownik Ministerstwa Finansów znany jako R.S. Jego żona domaga się informacji, kto go przetrzymuje".

"Woyzeck na wyżynie Highveld" - HPC (RPA)
"Woyzeck na wyżynie Highveld" - HPC (RPA)

„Południowoafrykańska adaptacja Woyzecka Georga Büchnera to cud."

Ostatnio dodane
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław

„Ziemia Obiecana" wg Władysława Reymonta to dzieło, nad którym obecnie pracuje Jan Klata z zespołem Teatru Polskiego we Wrocławiu.

"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"
"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"

„W minioną środę zaginął pracownik Ministerstwa Finansów znany jako R.S. Jego żona domaga się informacji, kto go przetrzymuje".

Popularne
Trzy siostry
Trzy siostry

Historia trzech kobiet wychowanych w stolicy, lecz żyjących na prowincji. Każda z nich marzy o powrocie do Moskwy. Każda marzy o miłości.

Polacy to głupki?
Polacy to głupki?

Po głowie równo obrywają prości mieszczanie, jak i warszawskie „elyty".

O aniołach w emocjonalnej zamrażarce
O aniołach w emocjonalnej zamrażarce

Przez ponad pięć godzin widzowi pokazuje się rzeczywistość niczym z filmów Almodovara czy ciemnych pittsburskich uliczek serialu „Queer as a folk”. Chorobą, która tak naprawdę trapi bohaterów, nie jest AIDS, lecz pustka i brak oparcia. To przez nią moralnie gniją, odrzucają prawdziwe uczucia, boją się wziąć odpowiedzialność za drugą osobę.