Spektakle - Festiwal Dialog 2015

"Francuzi"

2015-10-14 10:08:52

"Francuzi" to nowa teatralna wyprawa Krzysztofa Warlikowskiego w poszukiwaniu źródeł dzisiejszej europejskiej świadomości i tożsamości.

Początkiem jest monumentalna, siedmiotomowa powieść MARCELA PROUSTA (1871–1922) W poszukiwaniu straconego czasu, która portretuje społeczeństwo w trakcie fundamentalnej zmiany związanej z utratą znaczenia dawnej hierarchii, eksplozją jawnego antysemityzmu, a przede wszystkim wybuchem pierwszej europejskiej wielkiej wojny. Nawiązując do stwierdzenia Gilles’a Deleuze’a, że powracają jedynie ci zmarli, których nazbyt szybko i nazbyt głęboko zakopano, Warlikowski wzywa Prousta, by toczyć dzisiejszą debatę o Europie, przewrotnie zogniskowanej w narodzie francuskim, egzemplum dla dzisiejszego stanu ducha. Stąd zachęcający do dyskusji tytuł Francuzi.

Równoległość czasu i zmagania, które prowadził z materią czasu Proust, zobowiązują do tworzenia sytuacji równoległych. Ideą spektaklu nie jest zbudowanie scenicznego ekwiwalentu powieści, ale znalezienie świata równoległego, struktury, przez którą przewleczemy naszą epokę jak przez precyzyjne ucho igielne krytycznego spojrzenia Prousta, z zachowaniem jego szczególności i ostrości widzenia oraz błyskotliwego poczucia humoru. Pogrążeni wśród czasu niemającego struktury linearnej zbliżamy się do radykalnego obrazu Prousta w miejscu do tego idealnym, w którym krążą energie społeczne i duchowe, czyli w teatrze.

To kolejne podejście Warlikowskiego do zmierzenia się na scenie z prozą Prousta, już bowiem w 2002 roku reżyser przygotował w Schauspiel Bonn inscenizację W poszukiwaniu straconego czasu. Tym razem jednak czas jest szczególny. Francja doświadczana jest dramatycznymi wydarzeniami w rodzaju zamachu na redakcję satyrycznego tygodnika Charlie Hebdo, w kraju nasilają się tendencje nacjonalistyczne, a na ulice wychodzą tysiące manifestantów. Współczesność odbija się w lustrze podsuniętym przez Prousta. Czy obserwacje starego mistrza pasują również do naszej epoki?

adaptacja: Krzysztof Warlikowski, Piotr Gruszczyński
współpraca przy adaptacji: Szczepan Orłowski
reżyseria: Krzysztof Warlikowski
scenografia i kostiumy: Małgorzata Szczęśniak
muzyka: Jan Duszyński – z wykorzystaniem kompozycji Pawła Mykietyna Kartka z albumu. Utwór na wiolonczelę i taśmę

ip

Słowa kluczowe: francuzi spektakl, francuzi dialog, festiwal dialog, dialog 2015
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
"Wycinka Holzfällen"
"Wycinka Holzfällen"

Przenikliwy spektakl Krystiana Lupy w gorzki sposób stawia pytania o artystów i ich rolę w dzisiejszym świecie. Niegdysiejsza bohema energię rebelii zamieniła bowiem na państwowe kontrakty, sowite honoraria, ordery i posady.

"Warum. Dlaczego pan R. wpada w szał?"
"Warum. Dlaczego pan R. wpada w szał?"

Punktem wyjścia dla spektaklu Susanne Kennedy jest film pt."Dlaczego pan R. oszalał?" niemieckiego reżysera Rainera Wernera Fassbindera, który w swojej twórczości zawsze fascynował się patologiami normalnego życia.

"W jej ustach kamienie"
"W jej ustach kamienie"

Dziesięć młodych maoryskich kobiet, inspirując się wierszami Romy Potiki ze zbioru "W jej ustach kamienie" (1992), odprawia hipnotyzujący, wokalno-taneczny rytuał.

Polecamy
Ostatnio dodane
"Wycinka Holzfällen"
"Wycinka Holzfällen"

Przenikliwy spektakl Krystiana Lupy w gorzki sposób stawia pytania o artystów i ich rolę w dzisiejszym świecie. Niegdysiejsza bohema energię rebelii zamieniła bowiem na państwowe kontrakty, sowite honoraria, ordery i posady.

"Warum. Dlaczego pan R. wpada w szał?"
"Warum. Dlaczego pan R. wpada w szał?"

Punktem wyjścia dla spektaklu Susanne Kennedy jest film pt."Dlaczego pan R. oszalał?" niemieckiego reżysera Rainera Wernera Fassbindera, który w swojej twórczości zawsze fascynował się patologiami normalnego życia.

Popularne
Trzy siostry
Trzy siostry

Historia trzech kobiet wychowanych w stolicy, lecz żyjących na prowincji. Każda z nich marzy o powrocie do Moskwy. Każda marzy o miłości.

Polacy to głupki?
Polacy to głupki?

Po głowie równo obrywają prości mieszczanie, jak i warszawskie „elyty".

O aniołach w emocjonalnej zamrażarce
O aniołach w emocjonalnej zamrażarce

Przez ponad pięć godzin widzowi pokazuje się rzeczywistość niczym z filmów Almodovara czy ciemnych pittsburskich uliczek serialu „Queer as a folk”. Chorobą, która tak naprawdę trapi bohaterów, nie jest AIDS, lecz pustka i brak oparcia. To przez nią moralnie gniją, odrzucają prawdziwe uczucia, boją się wziąć odpowiedzialność za drugą osobę.