Spektakle - Festiwal Dialog 2009

"Król Lear" - Wrocławski Teatr Współczesny, Polska

2009-09-28 12:01:55

 Jan Kott pisał o Królu Learze Szekpira jako o wielkiej grotesce, nie tragedii. Czytał dramat stradfordczyka przez pryzmat egzystencjalnych tekstów teatru absurdu, a zwłaszcza Końcówki Samuela Becketta. W historii Leara, Błazna, Gloucestera widział symbol losu człowieka, Everymana rodem z średniowiecznego Theatrum Mundi.

Co opowieść o starym królu, który niespodziewanie postanawia podzielić królestwo między trzy córki, znaczy dzisiaj?

Litewski reżyser, od wielu lat prowadzący własną grupę teatralną, postanowił zburzyć linearny rozwój akcji, 'przeczytać' Króla Leara od końca, a przede wszystkim nie ukrywać, że jest to historia odgrywana na scenie i że jej bohaterami są także aktorzy. Reżysera najbardziej interesuje właśnie ta metateatralna perspektywa oraz stworzenie spektaklu, który byłby świadectwem pewnego procesu, dziennikiem teatralnej podróży, zapisem zmagań z pamięcią i czasem.

„Wrocławski „Król Lear" to znakomite przedstawienie, na wysokim poziomie inscenizacyjno-aktorskim. Rzecz, z którą można podróżować przez kontynenty i wszędzie będzie zrozumiała i oklaskiwana. Teatr objazdowy i odjazdowy. To wartka współczesna opowieść o tym, że gdy chcemy porzucić swoją rolę, wystawiamy się na łaskę królewskiego żywiołu. Żywiołu życia" (Grzegorz Chojnowski, „Radio Ram")

"Trudno przyporządkować Króla Leara do jakiegokolwiek nurtu obecnego w polskim teatrze. To autorska wizja niepotrzebująca potwierdzenia w rzeczywistości (...). Grau¾inis obrazuje w niej marność świata, niepokoi, zagląda na tył głowy każdej z postaci, sięgając do jej podświadomych koszmarów." (Katarzyna Kamińska, „Gazeta Wyborcza - Wrocław")


William Szekspir
Król Lear
Wrocławski Teatr Współczesny
Wrocław - Polska

Przekład: Maciej Słomczyński
Reżyseria i opracowanie tekstu: Cezaris Grau¾inis
Scenografia: Marijus Jacovskis
Muzyka: Martynas Bialob¾eskis

Obsada:
Błazen - Maria Czykwin
Goneryla - Anna Kieca
Kornelia - Katarzyna Z. Michalska
Regana - Marta Malikowska-Szymkiewicz
Edmund - Krzysztof Boczkowski
Edgar - Tomasz Cymerman
Gloucester - Szymon Czacki
Lear - Bogusław Kierc
Książę Albany - Tomasz Orpiński
Król Francji - Bartosz Woźny
Książę Kornwalii - Krzysztof Zych

Premiera: 5.06. 2009

Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław

„Ziemia Obiecana" wg Władysława Reymonta to dzieło, nad którym obecnie pracuje Jan Klata z zespołem Teatru Polskiego we Wrocławiu.

"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"
"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"

„W minioną środę zaginął pracownik Ministerstwa Finansów znany jako R.S. Jego żona domaga się informacji, kto go przetrzymuje".

"Woyzeck na wyżynie Highveld" - HPC (RPA)
"Woyzeck na wyżynie Highveld" - HPC (RPA)

„Południowoafrykańska adaptacja Woyzecka Georga Büchnera to cud."

Ostatnio dodane
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław

„Ziemia Obiecana" wg Władysława Reymonta to dzieło, nad którym obecnie pracuje Jan Klata z zespołem Teatru Polskiego we Wrocławiu.

"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"
"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"

„W minioną środę zaginął pracownik Ministerstwa Finansów znany jako R.S. Jego żona domaga się informacji, kto go przetrzymuje".

Popularne
Trzy siostry
Trzy siostry

Historia trzech kobiet wychowanych w stolicy, lecz żyjących na prowincji. Każda z nich marzy o powrocie do Moskwy. Każda marzy o miłości.

Polacy to głupki?
Polacy to głupki?

Po głowie równo obrywają prości mieszczanie, jak i warszawskie „elyty".

O aniołach w emocjonalnej zamrażarce
O aniołach w emocjonalnej zamrażarce

Przez ponad pięć godzin widzowi pokazuje się rzeczywistość niczym z filmów Almodovara czy ciemnych pittsburskich uliczek serialu „Queer as a folk”. Chorobą, która tak naprawdę trapi bohaterów, nie jest AIDS, lecz pustka i brak oparcia. To przez nią moralnie gniją, odrzucają prawdziwe uczucia, boją się wziąć odpowiedzialność za drugą osobę.