Spektakle - Festiwal Dialog 2009

"Tragedie rzymskie" - Toneelgroep Amsterdam

2009-09-28 12:14:15

 „Tragedie rzymskie" to połączone dramaty: Koriolan, Juliusz Cezar oraz Antoniusz i Kleopatra. Tematem przewodnim jest władza, rozpatrywana w różnych jej aspektach, sprawowana na wielu poziomach i przyjmująca skrajnie odmienne oblicza.

Van Hove umieszcza akcję w międzynarodowych centrach konferencyjnych i w studiach telewizyjnych debat. To tutaj toczy się opowieść o mechanizmach władzy i meandrach demokracji. Padają istotne pytania - czy populizm jest nieodzownym składnikiem demokracji? Czy polityka musi być brudna i cyniczna? Jaką rolę w polityce i podejmowanych przez jej czołowych kreatorów decyzjach odgrywają media?

Ivo van Hove: „Tragedie rzymskie to spektakl polifoniczny, w którym wszystkie przekonania, stanowiska i opinie funkcjonują obok siebie. Sztuka nie ma mówić po czyjej stronie jest racja, w jakim kierunku powinniśmy iść. Szekspir też nie opowiada się za żadną ze stron (...) - pokazuje, w jaki sposób ludzie wierzący w polityczne idee rozmawiają ze sobą".

„Nieporównywalne z niczym doświadczenie teatralne, teatr przyszłości: odkrywczy, stymulujący zmysły, z użyciem najnowszych technologii. Przedstawienie, które już można nazwać legendarnym" („Elsevier")

„Rzymskie tragedie" w samym tylko 2008 roku były pokazywane na festiwalach: Wiener Festwochen w Austrii, Theaterformen w Brunszwiku w Niemczech, Festival d'Avignon oraz w belgijskiej Antwerpii.


William Shakespeare
TRAGEDIE RZYMSKIE
Toneelgroep Amsterdam
Amsterdam - Holandia

Przekład: Tom Kleijn
Reżyseria: Ivo van Hove
Scenografia: Jan Versweyveld
Kostiumy: Lies van Assche
Muzyka: Eric Sleichim
Reżyseria świateł: Jan Versweyveld
Dramaturgia: Bart van den Eynde, Jan Peter Gerrits, Alexander Schreuder
Wideo: Trish Fox, Tal Yarden
Muzycy Bl!ndman: Ruben Cooman, Yves Goemaere, Ward de Ketelaere, Hannes Nieuwlaet
Manager, zespół techniczny: Götz Schwörer
Producent: Annetje van Dijk
Wykonanie kostiumów: Atelier Toneelgroep Amsterdam: Farida
Charakteryzacja: Roswitha Evenwel, David Verswijveren
Zdjęcia: Jan Versweyveld

Premiera: 17.06.2007

Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław

„Ziemia Obiecana" wg Władysława Reymonta to dzieło, nad którym obecnie pracuje Jan Klata z zespołem Teatru Polskiego we Wrocławiu.

"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"
"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"

„W minioną środę zaginął pracownik Ministerstwa Finansów znany jako R.S. Jego żona domaga się informacji, kto go przetrzymuje".

"Woyzeck na wyżynie Highveld" - HPC (RPA)
"Woyzeck na wyżynie Highveld" - HPC (RPA)

„Południowoafrykańska adaptacja Woyzecka Georga Büchnera to cud."

Ostatnio dodane
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław
"Ziemia Obiecana" - Teatr Polski, Wrocław

„Ziemia Obiecana" wg Władysława Reymonta to dzieło, nad którym obecnie pracuje Jan Klata z zespołem Teatru Polskiego we Wrocławiu.

"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"
"W poszukiwaniu zaginionego pracownika"

„W minioną środę zaginął pracownik Ministerstwa Finansów znany jako R.S. Jego żona domaga się informacji, kto go przetrzymuje".

Popularne
Trzy siostry
Trzy siostry

Historia trzech kobiet wychowanych w stolicy, lecz żyjących na prowincji. Każda z nich marzy o powrocie do Moskwy. Każda marzy o miłości.

Polacy to głupki?
Polacy to głupki?

Po głowie równo obrywają prości mieszczanie, jak i warszawskie „elyty".

O aniołach w emocjonalnej zamrażarce
O aniołach w emocjonalnej zamrażarce

Przez ponad pięć godzin widzowi pokazuje się rzeczywistość niczym z filmów Almodovara czy ciemnych pittsburskich uliczek serialu „Queer as a folk”. Chorobą, która tak naprawdę trapi bohaterów, nie jest AIDS, lecz pustka i brak oparcia. To przez nią moralnie gniją, odrzucają prawdziwe uczucia, boją się wziąć odpowiedzialność za drugą osobę.